Ta strona używa plików cookies.
Polityka cookies    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
Kocham Radzyń Podlaski

  Kochamy nasze miasto i jesteśmy z niego dumni!

Uczniowie ZSP odrestaurowali poloneza z 1986 roku!

Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim

Uczniowie klas samochodowych Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim zafascynowani polską motoryzacją podjęli się odrestaurowania zabytkowego samochodu marki polonez z 1986 roku. Odnawianie pojazdu odbywało się na warsztatach szkolnych w czasie zajęć praktycznych oraz na zajęciach dodatkowych. Klasyk lat osiemdziesiątych przeszedł pełną renowację.

Uczniowie odtworzyli i zakonserwowali wnętrze samochodu, jego zabudowę, mechanikę oraz lakier. Wszystkie części i podzespoły są oryginalne. Pojazd jest sprawny, nadający się do jazdy. Inicjatorami projektu byli nauczyciele przedmiotów samochodowych: Stanisław Kania i Wojciech Mackiewicz. Proces renowacji oraz efekt można obejrzeć w poniższej galerii zdjęć oraz w dzień otwarty szkoły dn. 31.05.2022 r.

Samochód FSO Polonez produkowany był seryjnie w Żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002. Z taśmy montażowej zjechało 1 mln 61 tys. 807 egzemplarzy w różnych wersjach. Polonez był następcą Polskiego Fiata 125p. Pojazd przeszedł kilka większych modernizacji. Pierwsze sztuki nosiły nazwę Polski 1300/1500, w zależności od zastosowanej jednostki napędowej. Nazwa Polonez została wyłoniona w wyniku plebiscytu czytelników „Życia Warszawy”. Zwano je np. Borewiczami (jednym z nich jeździł w serialu „07 zgłoś się!”, as warszawskiej Milicji Obywatelskiej), Akwariami (dołożono niewielką szybkę za drzwiami pasażera), Poldkami, Peloponezami. FSO Polonez – w czasach PRL’u to bogata limuzyna, polska duma i niesamowity samochód. Od początku produkcji był, i jest do teraz, marzeniem wielu Polaków. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych wiele młodych par marzyło o podróży białym polonezem do ślubu. Posiadanie takiego auta na własność stanowiło wyznacznik sukcesu i pozycji społecznej, niezależnie od koloru samochodu. Ostatnie egzemplarze Poloneza wyjechały z fabryki w 2002 roku, kiedy to zawieszono produkcję z powodu pozbycia się tłoczników potrzebnych do produkcji płyt podłogowych i nadwozia.

image001
image002
image003
image004
image005
image006
image007
image008
image009
image010
image011
image012
image013
image014
image015
image016
image017
image018
image019
image020
image021
image022
image023
image024
image025
image026
image027
image028

Komentarze obsługiwane przez CComment

Kategoria: